Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Τι είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;

– Είναι μια μη συνειδητή διαδικασία του εγκεφάλου, η οποία συμβαίνει χωρίς να τη σκεφτόμαστε – όπως η αναπνοή.
– Οργανώνει πληροφορίες που γίνονται αντιληπτές από τις αισθήσεις (γεύση, όραση, ακοή, άγγιγμα, μυρωδιά, κίνηση, βαρύτητα και θέση).
– Δίνει νόημα σε αυτό που βιώνει το άτομο φιλτράροντας όλες τις πληροφορίες και επιλέγοντας σε ποια να εστιάσει (π.χ. το παιδί ακούει το δάσκαλο και αγνοεί το θόρυβο από το δρόμο).
– Μας επιτρέπει να ενεργούμε ή να ανταποκρινόμαστε σε μια κατάσταση που βιώνουμε με έναν σκόπιμο τρόπο (προσαρμοστική αντίδραση).
– Θέτει τις βάσεις για ακαδημαϊκή μάθηση και κοινωνική συμπεριφορά.

Πότε το παιδί μπορεί να εμφανίζει σημάδια δυσλειτουργίας της αισθητηριακής ολοκλήρωσης;
  • Υπερβολική ευαισθησία ή ασυνήθιστες αντιδράσεις στις αισθήσεις:

– Αποφεύγει ή ενοχλείται από την επαφή ή από διάφορες υφές, αποφεύγει να το αγγίζουν στο πρόσωπο, δεν του αρέσει να πλένει το πρόσωπό του και να λούζεται, ενοχλείται με τις αγκαλιές ή το σωματικό παιχνίδι, δεν του αρέσει να παίζει με την άμμο, αποφεύγει να χρησιμοποιεί δακτυλομπογιές, κόλλα και άλλα παρόμοια υλικά, είναι εξαιρετικά ευερέθιστο όταν το ντύνεται με κάποιο ρούχο με συγκεκριμένη υφή υφάσματος π.χ. μάλλινα.
– Εμφανίζει ασυνήθιστο φόβο στην κίνηση ή και στα ύψη, μπορεί να γίνεται ανήσυχο όταν απομακρύνεται από το έδαφος, φοβάται σε μεγάλο βαθμό τα ύψη και τις πτώσεις, δείχνει αρκετά φοβισμένο όταν καλείται να χρησιμοποιήσει τις σκάλες ή τους ανελκυστήρες κ.τ.λ.
– Δείχνει υπερβολική ευαισθησία σε ερεθίσματα, αντιδρά υπερβολικά σε διάφορους τύπους ήχων, οσμών, γεύσεων ή φωτός. Μπορεί να κλείνει τα αυτιά του σε συγκεκριμένους ήχους, του έρχεται τάση για εμετό από μη βλαβερές οσμές, αποφεύγει ορισμένους φωτισμούς, κ.τ.λ.
– Αναζητά έντονα την κίνηση, έχει την τάση να στηρίζεται, να σπρώχνει ή να σκάβει, επιθυμεί να αγγίζει τα πάντα, δείχνει μεγάλη ανοχή στον πόνο ή τη θερμότητα, κ.τ.λ.

  • Δυσκολία στη μάθηση και στο σχεδιασμό κινητικών δεξιοτήτων:

– Αποφεύγει να συμμετέχει σε αθλήματα ή άλλες σωματικές δραστηριότητες.
– Εμφανίζεται αδέξιο.
– Έχει την τάση να ασχολείται με οικεία παιχνίδια/δραστηριότητες.
– Εμφανίζει δυσκολία να ξεκινήσει και να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα.
– Ξεχνάει τα βήματα μιας δραστηριότητας.

  • Δυσκολίες που συνδέονται με την ανεπαρκή επεξεργασία στο αιθουσαίο σύστημα:

– δυσκολεύεται σε δραστηριότητες που απαιτούν τη χρήση των 2 χεριών μαζί ή των δύο πλευρών μαζί, π.χ. χρήση ψαλιδιού, δέσιμο κορδονιών, δυσκολεύεται να κάνει ποδήλατο.
– Αναζητά έντονα κινητικές δραστηριότητες, όπως κούνια, τρέξιμο κ.α.
– Έχει πολύ συχνές πτώσεις ή δυσκολεύεται να διατηρήσει την ισορροπία του.
– Συνήθως σκύβει κατά τη διάρκεια της γραφής.
– Φαίνεται σαν να μην έχει κατακτήσει την κυριαρχία του ενός χεριού (π.χ. αλλάζει χέρι κατά τη διάρκεια της γραφής) μετά την ηλικία των έξι ετών.
– Μπερδεύει τις χωρικές έννοιες.

  • Αποκρίσεις που υποδηλώνουν ανεπαρκή αντίληψη των αισθήσεων:

– Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα, π.χ. να κουμπώσει τα κουμπιά του, να ενώσει μικρά κομμάτια από ένα παιχνίδι, να χρησιμοποιήσει σωστά τα εργαλεία σίτισης ή γραφής.
– Δυσκολεύεται να διακρίνει σχήματα, χρώματα ή αριθμούς.
– Εμφανίζει φτωχή αντίληψη σώματος, π.χ. δεν διατηρεί σωστή στάση σώματος όταν κάθεται, πέφτει πάνω σε αντικείμενα ή ανθρώπους, δεν μπορεί να ρυθμίσει τη δύναμη που πρέπει να ασκήσει σε μια – δραστηριότητα.

Αν έχετε παρατηρήσει ότι το παιδί σας εμφανίζει κάποιες δυσκολίες /συμπεριφορές από τα παραπάνω, μπορείτε να απευθυνθείτε για ενημέρωση και αξιολόγηση από τον εργοθεραπευτή μας.

Βιβλιογραφία:

– Ayres, A. J. (2005). Sensory integration and the child, 25th anniversary edition. Los Angeles: Western Psychological Services.
– Coleman, G. G., Mailloux, Z., & Smith Roley, S. (2004). Sensory integration: Answers for parents. Santa Rosa, CA: Crestport Press.

Back to Top