Συχνές ερωτήσεις

Ερωτήσεις

Συχνές ερωτήσεις που κάνουν οι γονείς για την ανάπτυξη των παιδιών είναι:

Πώς μαθαίνουν τα παιδιά τους γλωσσικούς κανόνες;
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν ένα παιδί να μάθει να μιλάει;
Πώς ξέρουμε αν ο λόγος και η ομιλία ενός παιδιού είναι όπως θα έπρεπε για μια συγκεκριμένη ηλικία;
Πότε πρέπει να ζητήσω τη βοήθεια ειδικών;
Τα προβλήματα ακοής επηρεάζουν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας;
Υπάρχουν άλλα οργανικά αίτια γλωσσικών διαταραχών;
Τι μπορεί να προειδοποιήσει τους γονείς σχετικά με την εμφάνιση δυσκολιών στο λόγο και την ομιλία;
Να βάζω στο μωρό μου τηλεόραση και ραδιόφωνο;
Είναι οι δυσκολίες στο λόγο κληρονομικές;
Τι παρουσιάζει ένα παιδί με δυσκολία στη γραφή;
Τι παρουσιάζει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Πώς μαθαίνουν τα παιδιά τους γλωσσικούς κανόνες;

Τα παιδιά μαθαίνουν το λόγο και την ομιλία με το να ακούνε τη γλώσσα γύρω τους και να εξασκούνται σε αυτό που ακούνε. Με αυτό τον τρόπο, καταλαβαίνουν τους κανόνες του γλωσσικού κώδικα. Οι κανόνες αυτοί δεν κατακτώνται όλοι μαζί αλλά σταδιακά με το πέρασμα του χρόνου.

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν ένα παιδί να μάθει να μιλάει;

Μιλήστε στο παιδί. Διαβάστε στο παιδί. Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλά, αλλά μην απαιτείτε την ομιλία. Κάνετε την επικοινωνία με το παιδί διασκεδαστική.

Πώς ξέρουμε αν ο λόγος και η ομιλία ενός παιδιού είναι όπως θα έπρεπε για μια
συγκεκριμένη ηλικία;

Υπάρχουν αναμενόμενες γλωσσικές συμπεριφορές για κάθε ηλικία. Για παράδειγμα, μέχρι την ηλικία του ενός έτους ένα παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιεί μία ή δύο λέξεις, να ακολουθεί απλές εντολές («Έλα εδώ») και να καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις («Πού είναι η μαμά;»). Μεταξύ 2 και 3 ετών, το παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιεί προτάσεις δύο ή τριών λέξεων για να μιλήσει και να ρωτήσει σχετικά με αντικείμενα και να ακολουθεί εντολές με δύο βήματα («Φέρε τη μπάλα και βάλτη πάνω στο τραπέζι»). Οι γονείς θα πρέπει να καταλαβαίνουν την ομιλία του παιδιού τους τις περισσότερες φορές.
Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και μπορεί να αναπτύσσεται με γρηγορότερους ή αργότερους ρυθμούς απ’ ότι αναμένεται. Αυτό που είναι πλέον σημαντικό είναι να υπάρχει συνεχής ανάπτυξη.

Πότε πρέπει να ζητήσω τη βοήθεια ειδικών;

Όταν ανησυχήσετε. Μην καθυστερείτε. Κανένα παιδί δεν είναι πολύ μικρό για να βοηθηθεί. Αν υπάρχει πρόβλημα, η πρώιμη αντιμετώπιση είναι σημαντική. Αν πάλι δεν υπάρχει πρόβλημα, θα έχετε απαλλαγεί από τις ανησυχίες.

Τα προβλήματα ακοής επηρεάζουν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας;

Ναι. Τα πρώτα χρόνια της ζωής είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την κατάκτηση του λόγου και της ομιλίας. Η ανεπαρκής ακοή στα παιδιά διαταράσσει την διαδικασία εκμάθησης των γλωσσικών κανόνων που διέπουν την ανάπτυξη ήχων, λέξεων και προτάσεων. Η διαταραχή της γλωσσικής ανάπτυξης επηρεάζει και την κατάκτηση των νοητικών δεξιοτήτων (νοήματα και σκέψη). Ανάλογα με το βαθμό της απώλειας της ακοής, μπορεί να παρατηρηθούν διαταραχές στην άρθρωση, τη φώνηση και τη χροιά της φωνής. Ακόμα και οι ήπιες και παροδικές απώλειες ακουστικής οξύτητας, που προκαλούνται από ωτίτιδες ή αλλεργίες, μπορεί να επιβαρύνουν την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Η οξεία απώλεια ακοής προκαλεί επιπλέον δυσκολίες στον έλεγχο της φώνησης, του ρυθμού, του επιγονισμού και της αναπνοής. Η σοβαρότητα της γλωσσικής διαταραχής που μπορεί να προκληθεί εξαρτάται από το είδος της βαρηκοΐας, την αιτιολογία, την ηλικία εμφάνισής της, καθώς και από την θεραπευτική παρέμβαση και την οικογενειακή στήριξη. Οι γονείς θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι ελέγχεται η ακοή των παιδιών τους σε τακτά χρονικά διαστήματα, ιδιαίτερα αν υπάρχει ιστορικό ωτίτιδων, συχνών κρυολογημάτων ή άλλων λοιμώξεων του άνω αναπνευστικού συστήματος ή αλλεργιών. Υπάρχουν άλλα οργανικά αίτια γλωσσικών διαταραχών;

Υπάρχουν άλλα οργανικά αίτια γλωσσικών διαταραχών;

Υπάρχουν, αλλά οι γλωσσικές διαταραχές μπορεί να παρουσιαστούν και χωρίς κάποια γνωστή οργανική αιτιολογία. Ανάμεσα στα οργανικά αίτια που επηρεάζουν τις λειτουργίες του λόγου και της ομιλίας είναι νευρολογικές παθήσεις, σύνδρομα, αυτισμός, εγκεφαλικό επεισόδιο, επιληπτικές κρίσεις, κρανιοεγκεφαλική κάκωση, σχιστία υπερώας   υπερωοφαρυγγική ανεπάρκεια.

Τι μπορεί να προειδοποιήσει τους γονείς σχετικά με την εμφάνιση δυσκολιών στο
λόγο και την ομιλία;

Ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολία στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του αν:
1.έχει ιστορικό ωτίτιδων επαναλαμβανόμενων και με διάρκεια ή αν έχει νοσηλευθεί για μεγαλύτερο των 6 μηνών χρονικό διάστημα. έχει διάγνωση διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής, κάποιου συνδρόμου,
2.νευρολογικών παθήσεων ή οργανικών νοσημάτων που επηρεάζουν τη γλωσσική λειτουργία.
3.το παιδί δεν γίνεται κατανοητό από τους φίλους του ή άλλους πέραν του άμεσου οικογενειακού περιβάλλοντος.
4.το παιδί απογοητεύεται όταν προσπαθεί να επικοινωνήσει και αυτή η κατάσταση δεν βελτιώνεται με την πάροδο 1 – 3 μηνών.
5.υπάρχει απόκλιση ενός χρόνου ή περισσότερο από τα πρότυπα γλωσσικής ανάπτυξης για την ηλικία του.
6.δεν έχει επαρκή γλωσσικά ερεθίσματα από το περιβάλλον του κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του.

Να βάζω στο μωρό μου τηλεόραση και ραδιόφωνο;

Το καλύτερο για τα μωρά είναι να ακούν τους γονείς τους να τους μιλούν και μάλιστα υπό ορισμένες συνθήκες.. δηλαδή οι γονείς πρέπει να βρίσκονται πρόσωπο με πρόσωπο με το μωρό έχοντας την προσοχή του κι έτσι καλώντας το να συμμετέχει στο «παιχνίδι της επικοινωνίας». Στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης, η βλεμματική επαφή μεταξύ γονιών και βρέφους είναι πολύ σημαντική. Τα μωρά ήδη από τους πρώτους δύο μήνες της ζωής τους αρχίζουν να ανταποκρίνονται στους ήχους στο περιβάλλον τους και επιδεικνύουν ένα διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον και προσοχή για τα αντικείμενα και τους ανθρώπους γύρω τους. Όπως είναι απολύτως φυσικό η τηλεόραση και το ραδιόφωνο υστερούν σε κάτι πολύ βασικό: τη δυναμική και ζωντανή επαφή με το παιδί. Η απλή, παθητική έκθεση σε λέξεις και φράσεις δεν βοηθά το μωρό να αναπτυχθεί γλωσσικά. Τα μωρά χρειάζονται την άμεση επαφή με ανθρώπους και ιδίως τους γονείς τους προκειμένου να θέτουν φράσεις για την επικοινωνία.

Είναι οι δυσκολίες στο λόγο κληρονομικές;

Είναι συνηθισμένο να παρατηρείται καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη σε περισσότερα από 1 μέλη μιας οικογένειας. Μπορεί ο ένας ή και οι δύο γονείς, κάποια θεία ή κάποιος θείος ή άλλοι συγγενείς να είχαν γλωσσικές δυσκολίες όταν ήταν μικροί. Όμως, αυτό δεν συνεπάγεται ότι όλα τα παιδία που έχουν κάποια δυσκολία στην ανάπτυξη του λόγο και της ομιλίας τους έχουν γονείς που είχαν το ίδιο πρόβλημα. Όπως επίσης ούτε ότι γονείς που είχαν προβλήματα λόγου και ομιλίας θα τα μεταδώσουν στα παιδιά τους. Ο γενετικός παράγοντας της κληρονομικότητας είναι ένας ισχυρός όχι όμως και αναπόφευκτος παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει σε καθυστέρηση ή δυσκολία στη γλωσσική ανάπτυξη.

Τι παρουσιάζει ένα παιδί με δυσκολία στη γραφή;

Ένα παιδί που δυσκολεύεται στη γραφή (στο κινητικό κομμάτι και όχι στην οργάνωση των ιδεών ή στην ορθογραφία) συνήθως :

  • κάνει μεγάλα γράμματα και δυσανάγνωστα,
  • έχει πρόβλημα να γράψει ανάμεσα στις γραμμές του τετραδίου
  • δεν έχει καλή λαβή στο μολύβι
  • έχει κακή στάση σώματος κατά την ώρα του γραψίματος
  • παραλείπει τους τόνους καθώς επίσης και τα υπόλοιπα σημεία στίξης
  • δεν αφήνει κενά μεταξύ των λέξεων ή αφήνει άσκοπα κενά
  • δεν μπορεί να διαλέξει πιο χέρι να χρησιμοποιήσει (κόβει με το αριστερό
    γράφει με το δεξί)
  • χρειάζεται περισσότερο χρόνο για την πραγματοποίηση των εργασιών του
    και για αυτό συνήθως προσπαθεί να τις αποφύγει.
Τι παρουσιάζει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Ένα παιδί που εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες συνήθως έχει:

  • Χαμηλή επίδοση στα διαγωνίσματα στο σχολείο.
  • Δυσκολία με τις έννοιες μεγέθους, χρόνου, καθώς και τα σχήματα.
  • Αντιστροφές στη γραφή και την ανάγνωση λόγω δυσκολιών στον
  • οπτικοκινητικό συντονισμό.
  • Υπερκινητικότητα ή δυσκολία στη διατήρηση της προσοχής του.
  • Δυσκολία στην αντιγραφή.
  • Αργούς ρυθμούς στην ολοκλήρωση δραστηριοτήτων.
  • Φτωχές δεξιότητες οργάνωσης χρόνου, χώρου και υποχρεώσεων.
  • Δυσκολία στην κατανόηση οδηγιών.
  • Δυσκολία με τις αφηρημένες έννοιες και την επίλυση προβλημάτων.
  • Ανοργάνωτη σκέψη ή μένει σε ένα θέμα/ μια ιδέα.
  • Φτωχή βραχύχρονη μνήμη.
  • Παρορμητική συμπεριφορά χωρίς να σκέφτεται πριν αντιδράσει.
  • Δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις λόγω φτωχής κοινωνικής κρίσης, συχνής αλλαγής διαθέσεων ή επειδή αποτυγχάνει να δει τις επιπτώσεις των πράξεών του.
  • Ιστορικό αναπτυξιακής καθυστέρησης σε γλωσσικές και κινητικές
  • δεξιότητες.
  • Δυσκολία στο να κάνει δραστηριότητες που χρειάζονται σειροθέτηση ή
  • τοποθέτηση εικόνων σε χρονική αλληλουχία.
Back to Top